Η ανάγνωση είναι μια από τις πιο σύνθετες δεξιότητες που καλείται να κατακτήσει ένας μαθητής. Από την απλή αντίληψη και σύνδεση συμβόλου –ήχου, μέχρι την ανάγνωση κειμένου. Το ζητούμενο κάθε φορά είναι να φτάσει ο αναγνώστης στο τελευταίο στάδιο ανάπτυξης ανάγνωσης και αναγνωστών ,αυτό του αποτελεσματικού αναγνώστη.
Ο αποτελεσματικός αναγνώστης διαβάζει για να
μαθαίνει και έχει φύγει από το στάδιο εκμάθησης της ανάγνωσης (Τζιβινικου
Σωτηρία,Αξιολογώ,Σχεδιάζω,Διδάσκω).
Στο σχολείο και ιδιαίτερα στο δημοτικό σχολείο η ανάγνωση διδάσκεται.
Στα πρώτα στάδια της ανάγνωσης τα σχολικά βιβλία έχουν δομηθεί με βάση την ολιστική προσέγγιση, ξεκινάμε από τη λέξη την οποία και αναλύουμε. Καθώς δουλεύουμε με τους μαθητές είναι υποχρέωσή μας να προσαρμόσουμε τη διδασκαλία στις ανάγκες του, ακολουθώντας είτε την από πάνω προς τα κάτω προσέγγιση ή την από κάτω προς τα πάνω. Όποια προσέγγιση και να χρησιμοποιήσουμε όμως, πρέπει να ανταποκρίνεται στις ιδιαιτερότητες και μαθησιακό προφίλ του μαθητή.
Για να έχουμε έναν αποτελεσματικό αναγνώστη σίγουρα απαιτείται η πλήρης κατάκτηση φωνημικής και φωνολογικής επίγνωσης, να έχει ευχέρεια (να διαβάζει δηλαδή σωστά, με σωστό επιτονισμό και ρυθμό (προσωδία), να έχει επαρκές λεξιλόγιο και να κατανοεί πλήρως αυτό που διαβάζει.
Τι γίνεται σε μια τάξη όμως με 25 διαφορετικά μαθησιακά προφίλ;
Διαβάζουν όλοι το ίδιο; Συγκεντρώνονται όλοι το ίδιο;
Κουβαλούν όλοι την ίδια προϋπάρχουσα γνώση και τις ίδιες εμπειρίες;
Κοινά στοιχεία φυσικά και θα υπάρχουν, έτσι ομοιότητες και διαφορές θα καθορίσουν την διδασκαλία/ παρέμβασή μας .
Η λύση είναι το πρόγραμμα "Σχεδιάζω για όλους" του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής πολίτικής που προσωπικά με βρίσκει απόλυτα σύμφωνη. Έτσι ο πρώτος στόχος που ανταποκρίνεται σε όλα τα παιδιά είναι …make it fun...κάνε το διασκεδαστικό!
- · Διαβάζω χορωδιακά.
- · Διαβάζω υιοθετώντας ρόλους
- · Δραματοποιώ.
- · Χρησιμοποιώ τα απαραίτητα βοηθήματα στην ανάγνωση όπως σκίαση με φωτεινή γραμμή ή παράθυρο ανάγνωσης χωρίς σκίαση.
- · Βοηθώ στη συγκέντρωση ή εκτόνωση της ενέργειας τους με ενδιάμεσες ασκήσεις χαλάρωσης ή ασκήσεις που περιλαμβάνουν κίνηση(πόσο δύσκολο να είναι άραγε για ένα κινητικό ή υπερκινητικό παιδί να μείνει καθιστό 90 λεπτά …είναι απίστευτα δύσκολο και δημιουργεί εντάσεις) Στο Τ.Ε χρησιμοποιούνται μπάλες αντί καρέκλες για όποιο παιδί το επιθυμεί.
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ