ΤΜΗΜΑΤΑ

Σε εξέλιξη οι εργασίες του προγράμματος ανακαίνισης σχολείων «Μαριέττα Γιαννάκου» - Νέο Σχέδιο Erasmus+ για τη Σχολική Βιβλιοθήκη του 3ου Δημοτικού Σχολείου Αγίου Νικολάου

1/12/25

«Η Ενέργεια» – Βιωματική και Δημιουργική Μάθηση στην Ε΄ Τάξη

Την τελευταία περίοδο, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Ε΄ τάξης ασχολήθηκαν στο μάθημα της Φυσικής με τη θεματική ενότητα «Μορφές και Μετατροπές της Ενέργειας». Πρόκειται για μια απαιτητική και αφηρημένη έννοια για τα παιδιά, γι’ αυτό και οι εκπαιδευτικοί των τμημάτων επέλεξαν να την προσεγγίσουν με έναν βιωματικό, ανακαλυπτικό και παιγνιώδη τρόπο.

Η πρώτη επαφή των μαθητών με την έννοια της ενέργειας έγινε μέσα από παρατήρηση και πειράματα στην τάξη με απλά, καθημερινά υλικά: ελατήρια, μπαταρίες, λαμπάκια και μικροσυσκευές. Μέσα από τη διερεύνηση και τη συζήτηση, τα παιδιά οδηγήθηκαν σε βασικά συμπεράσματα για τις μορφές της ενέργειας και τις απλές ενεργειακές μετατροπές.

Πραγματοποιήθηκε και εκπαιδευτική επίσκεψη στο Αιολικό Πάρκο Βρουχά, όπου οι μαθητές γνώρισαν από κοντά τις ανεμογεννήτριες και εμβάθυναν βιωματικά στις μετατροπές της ενέργειας. Οι υπεύθυνοι του πάρκου τους ξενάγησαν στο εσωτερικό της ανεμογεννήτριας, τους εξήγησαν αναλυτικά τη λειτουργία και τα μέρη της, καθώς και τα στάδια μετατροπής από την αιολική στην ηλεκτρική ενέργεια. Τα παιδιά είχαν επίσης την ευκαιρία να δουν τον ενεργειακό σταθμό παραγωγής και να ενημερωθούν για τη σπουδαιότητα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.


Η βιωματική μάθηση συνεχίστηκε με STEM δραστηριότητες, σε σύνδεση με το μάθημα της Γλώσσας και τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων. Οι μαθητές κατασκεύασαν λειτουργικές ανεμογεννήτριες με Lego και κιτ Ρομποτικής, δίνοντάς τους κίνηση και εξηγώντας τις ενεργειακές μετατροπές που πραγματοποιούνταν.


Ακολούθησε η δημιουργία του «αιολικού πάρκου της τάξης» με απλά, ανακυκλώσιμα και φυσικά υλικά (οδοντογλυφίδες, καπάκια, ρολά κουζίνας, καλαμάκια, κλαδιά, κουμπιά). Παράλληλα, στο μάθημα της Γλώσσας, οι μαθητές έγραψαν οδηγίες κατασκευής, αξιοποιώντας τις εγκλίσεις και τις δομές οδηγιών που διδάσκονταν.



Για την εμπέδωση των εννοιών, υλοποιήθηκαν ομαδικά παιδαγωγικά παιχνίδια:

«Ταμπού της Ενέργειας»,

«Στο κεφάλι την έχω… την Ενέργεια»,

παιχνίδια ταχύτητας με κάρτες εννοιών,

παιχνίδι μνήμης,

«Energy Pictionary – Ζωγράφισε την ενεργειακή μετατροπή».

Η αξιολόγηση πραγματοποιήθηκε με διαδραστικό τρόπο μέσω Plickers και QR codes, ενισχύοντας τη συμμετοχή και το ενδιαφέρον των μαθητών.