ΤΜΗΜΑΤΑ

Σε εξέλιξη οι εργασίες του προγράμματος ανακαίνισης σχολείων «Μαριέττα Γιαννάκου» - Νέο Σχέδιο Erasmus+ για τη Σχολική Βιβλιοθήκη του 3ου Δημοτικού Σχολείου Αγίου Νικολάου

8/9/25

Σεμινάριο για την ψηφιακή ανεστραμμένη τάξη για 2 εκπαιδευτικούς στη Βαλένθια

Οι εκπαιδευτικοί του σχολείου μας Σοφία Μουσουράκη και Νίκος Γεωργιαννάκης, συμμετείχαν στο σεμινάριο με τίτλο: "The Digital Teacher: A 21-Century Introduction to Digital Education" στη Βαλένθια της Ισπανίας,  στο πλαίσιο του σχεδίου επιμόρφωσης Erasmus για τη μεθοδολογία "Flipped classroom". 

Το σεμινάριο  επικεντρώθηκε στην ενσωμάτωση των ψηφιακών τεχνολογιών στην εκπαιδευτική διαδικασία και τον εμπλουτισμό της δια ζώσης ή εξ αποστάσεως διδασκαλίας με πρακτικά εργαλεία και μεθόδους.

Οι θεματικές ενότητες αφορούσαν:

  • την εισαγωγή στη διαχείριση ψηφιακών τάξεων μέσω πλατφορμών LMS,

  • την αξιοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης στην εκπαιδευτική πράξη,

  • τη δημιουργία οπτικού υλικού με τη χρήση εργαλείων AI.

Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στη συνεργασία μεταξύ των συμμετεχόντων, την ανταλλαγή εμπειριών και αναγκών, καθώς και στη γνωριμία με ψηφιακά μέσα και τεχνικές όπως τα εκπαιδευτικά βίντεο, τα διαδικτυακά κουίζ και η δημιουργική χρήση της τεχνικής stop motion.

Στο δεύτερο μισό της εβδομάδας, το σεμινάριο εμβάθυνε σε πιο εξειδικευμένα ζητήματα, όπως:

  • η εκπαιδευτική αξιοποίηση των κοινωνικών δικτύων,

  • η ψηφιακή ευημερία εκπαιδευτικών και μαθητών,

  • οι σαρωτικές εφαρμογές για εξωτερικές δραστηριότητες,

  • η εφαρμογή των ΤΠΕ σε συγκεκριμένα γνωστικά αντικείμενα.

Το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε με συζήτηση για την αξιολόγηση των αποτελεσμάτων και την απονομή πιστοποιητικών συμμετοχής. Παράλληλα, το σεμινάριο πλαισιώθηκε από πολιτιστικές δραστηριότητες, προσφέροντας μια ολοκληρωμένη βιωματική εμπειρία μάθησης μέσα σε ένα πολυπολιτισμικό περιβάλλον.





Ενδεικτικός κατάλογος εργαλείων και εφαρμογών που παρουσιάστηκαν:

Classroomscreen, ChatGPT, Copilot, Gemini, Grok, Napkin, AI, Gamma, DeepL, Kahoot, Plickers, QuestionWell, Skribbl, TED.Ed, Stop Motion Studio, Goose Chase, Canva, Interactive Maps

Η αξιοποίηση των παραπάνω ψηφιακών εργαλείων συνδέεται άμεσα με τη μεθοδολογία της ανεστραμμένης τάξης (flipped classroom), καθώς υποστηρίζει τόσο το στάδιο της προετοιμασίας των μαθητών εκτός τάξης, όσο και το στάδιο της ενεργητικής μάθησης μέσα στην τάξη.

Στο προπαρασκευαστικό στάδιο, εργαλεία όπως τα TED.Ed, Gamma, Canva, Stop Motion Studio και πλατφόρμες ΤΝ (π.χ. ChatGPT, Copilot, Gemini, Grok) δίνουν τη δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να δημιουργήσουν ποιοτικό, πολυτροπικό εκπαιδευτικό υλικό (βίντεο, παρουσιάσεις, διαδραστικές αφηγήσεις, συνοδευτικά κείμενα και οπτικοποιήσεις). Το υλικό αυτό διατίθεται στους μαθητές πριν από το μάθημα, επιτρέποντάς τους να το μελετήσουν με τον δικό τους ρυθμό, να επανέρχονται σε δυσκολίες και να προετοιμάζονται ουσιαστικά.

Παράλληλα, εργαλεία όπως Kahoot, Plickers, QuestionWell και Skribbl μπορούν να χρησιμοποιηθούν για διαγνωστική ή διαμορφωτική αξιολόγηση εκτός τάξης, ενισχύοντας την ενεργό εμπλοκή των μαθητών και παρέχοντας στον εκπαιδευτικό πολύτιμα δεδομένα για την προσαρμογή της διδασκαλίας.

Κατά τη διάρκεια του μαθήματος στην τάξη, τα εργαλεία αυτά ενισχύουν τη συνεργατική, βιωματική και διερευνητική μάθηση. Για παράδειγμα:

  • Η χρήση Classroomscreen διευκολύνει την οργάνωση δραστηριοτήτων και ομάδων.

  • Οι διαδικτυακοί χάρτες (interactive maps) και οι σαρωτικές εφαρμογές (π.χ. Goose Chase) μπορούν να υποστηρίξουν έρευνες πεδίου ή διαθεματικές εργασίες, δίνοντας στους μαθητές ρόλο ενεργών ερευνητών.

  • Η Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί να αξιοποιηθεί ως εργαλείο καθοδήγησης, παραγωγής ιδεών ή υποστήριξης της διαφοροποιημένης διδασκαλίας, επιτρέποντας στους μαθητές να παράγουν περιεχόμενο, να αναστοχάζονται και να αναπτύσσουν μεταγνωστικές δεξιότητες.

Με αυτόν τον τρόπο, η τεχνολογία λειτουργεί ως μοχλός μετατόπισης της διδασκαλίας από τη μετάδοση γνώσης στην ενεργητική, συνεργατική και εξατομικευμένη μάθηση, που είναι και ο βασικός στόχος της μεθοδολογίας flipped classroom.