Σχολικός Κήπος - Διαδραστικό Περιβάλλον Μάθησης
Η
δημιουργία και διατήρηση σχολικού κήπου είναι μια διαδεδομένη πρακτική
στην οποία μπορεί να εμπλακούν όχι μόνο εκπαιδευτικοί και
μαθητές αλλά και γονείς, ως και ολόκληρες κοινότητες. Tα αποτελέσματα ερευνών δείχνουν ότι η
συμμετοχή στη καλλιέργεια σχολικού κήπου αυξάνει το ενδιαφέρον του
μαθητή για έρευνα και μάθηση (Blair 2009), ανακάλυψη και δημιουργία (Broda, 2007). Επιπλέον, βελτιώνεται η ακαδημαϊκή επίδοση
του μαθητή (Broda 2007), καλλιεργούνται συνεργατικές και οργανωτικές
δεξιότητες, το αίσθημα ευθύνης, της υπομονής και της επιμονής (Ozer
2006) όπως επίσης και θετικές στάσεις απέναντι στο φυσικό περιβάλλον
(Blair 2009). Επίσης, δημιουργείται η αίσθηση του «ανήκειν» αφού ο
κήπος φτιάχνεται από τους ίδιους τους μαθητές (Wake 2007), ενώ ενισχύονται οι δεσμοί συνεργασίας του σχολείου με τα μέλη της οικογένειάς τους και την
ευρύτερη κοινότητα, συμβάλλοντας έτσι στην ανάπτυξη δεξιοτήτων
κοινωνικής συμμετοχής και δημοκρατικής πολιτότητας (Lekies & Sheavly
2007; Robinson & Zajicek 2005).
Για όλους τους παραπάνω λόγους και για έναν ακόμη πολύ σημαντικό, ότι "είχε πλάκα", τα δευτεράκια του Β1 του σχολείου μας έγιναν κηπουροί, φύτεψαν με τη βοήθεια γονέων, της εκπ/κού Ε. Ανδρουλάκη και της Δ/ντριας Α. Μουντράκη και διατήρησαν για δίμηνο το δικό τους λαχανόκηπο παρακολουθώντας την ανάπτυξη των φυτών τους μέρα με τη μέρα. Η δράση αξιοποιήθηκε στο πλαίσιο της Μελέτης διαθεματικά και στο eTwinning έργο "Look! I love cook".
Για αξιοποίηση στην τάξη προτείνουμε το εκπαιδευτικό υλικό «Φύλλο και Φτερό» για τους μικρούς μαθητές των πρώτων τάξεων του δημοτικού σχολείου. Περιλαμβάνει μεγάλη ποικιλία δραστηριοτήτων που μπορούν να αξιοποιηθούν συνολικά ή επιλεκτικά από το δάσκαλο. Είναι δομημένο σε Φύλλα Εργασίας γεμάτα σχήματα και εικόνες που βοηθάνε τα πρωτάκια και τα δευτεράκια να ερευνήσουν γνωστικά, να καλλιεργήσουν την παρατηρητικότητά τους και να προβληματιστούν για δυο αγαπημένους φίλους της καθημερινότητάς τους, τα φυτά και τα πουλιά.