ΤΜΗΜΑΤΑ

Σε εξέλιξη οι εργασίες του προγράμματος ανακαίνισης σχολείων «Μαριέττα Γιαννάκου» - Νέο Σχέδιο Erasmus+ για τη Σχολική Βιβλιοθήκη του 3ου Δημοτικού Σχολείου Αγίου Νικολάου

1/12/21

3 -13 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2021: δράσεις συμπερίληψης


 
Με αφορμή την 3η Δεκεμβρίου, Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία, οι εκπ/κοί παράλληλης στήριξης Καπλάνη Θεοδώρα και Σαμαρά Μαρία παρουσιάζουν τις βιωματικές δράσεις που οργάνωσαν για τους μαθητές των γενικών τάξεων του σχολείου:  
"σκοπό είχαν την ευαισθητοποίηση των μαθητών στο ζήτημα της ισότιμης πρόσβασης των ατόμων με αναπηρία στην εκπαίδευση (ΥΠΑΙΘ, 2021), διοργανώσαμε δράσεις, για τις 
Δ1 ́, Δ2 ́, Δ3 ́ και Β1 ́ τάξεις του σχολείου. Η δράση ξεκίνησε με μια ενημέρωση-παρουσίαση (ppt, video, κ.α.) για τα ΑΜΕΑ. 

Έπειτα επιδοθήκαμε σε αισθητηριακές και κινησιολογικές ασκήσεις, που αφορούν κυρίως σε τυφλά ή κωφά παιδιά και παιδιά με κινητικά προβλήματα με την ακόλουθη σειρά:
1. Χέρι-Χέρι: 
οι μαθητές χωρίστηκαν σε δυάδες και έδεσαν τα μανίκια από τις ζακέτες μεταξύ τους. 
Το χέρι το οποίο δένεται είναι το δεξί για τους δεξιόχειρες και το αριστερό αντίστοιχα για τους αριστερόχειρες (στους αμφιδέξιους δεν τίθεται ζήτημα επιλογής). Τους υπαγορέψαμε να γράψουν μια μικρή πρόταση -Αγαπώ το διαφορετικό - και οτιδήποτε άλλο σκέφτονταν (Εικόνες, 1.α, 1.β & 1.γ).
Αφού τελείωσαν, τους δώσαμε χρόνο ώστε να εκφράσουν όλοι τις σκέψεις και
τα συναισθήματα που τους δημιουργήθηκαν.


2. Ποδοτεχνίες: 
Προηγήθηκαν 1 έως 3 βίντεο (AlphaNews Live, 2018; dinami ths thelisis f, 2014; Mystakidis, 2007) που απεικονίζουν την καθημερινή ζωή αλλά και την καλλιτεχνική πλευρά ενός ατόμου χωρίς χέρια. Ύστερα, ακολούθησε μια μικρή συζήτηση πάνω σε αυτά που παρατηρούν και έγινε προσπάθεια να εκτελέσουν παρόμοιες ενέργειες, όπως να ανοίξουν την πόρτα με το πόδι, να ζωγραφίσουν με τα δάχτυλα των ποδιών τους (Εικόνα, 2α) (μετά την πανδημία μπορείτε να επιχειρήσετε να το κάνετε και με το στόμα). Η παραλλαγή σε αυτή τη δράση μπορεί να γίνει έχοντας τα μάτια δεμένα, εάν κάποια παιδιά αρνηθούν να ζωγραφίσουν με τα πόδια τους.


3. Ηχητικό Φανάρι: 
Έγινε, αρχικά, μια εισαγωγή για τα ηχητικά φανάρια στις διαβάσεις, με προβολή βίντεο (Alexandropoulou, 2021; LifeEvents, 2018) και συζήτηση πάνω σε αυτό. Έπειτα, αναθέσαμε στα παιδιά να το κάνουν ως προσομοίωση στην τάξη. Σχημάτισαν μια νοητή διάβαση πεζών, έδεσαν τα μάτια τους με ένα μαντήλι και ακούγοντας προσεκτικά τους ήχους (τους οποίους ξεχώριζαν) περνούσαν ή σταματούσαν στη διάβαση, όταν διέκριναν τον αντίστοιχο ήχο, δηλαδή μόλις το κατάλληλο φως είχε ανάψει (Εικόνα, 3.α). 



4. Παλμός (Feel the music):
 Έγινε στην αρχή μια αναφορά για τον τρόπο με τον οποίο βιώνουν τη μουσική οι κωφοί. Ακόμη, τοποθετούσαν τα ηχεία στην παλάμη τους και κοντά στον θώρακά τους, με τον ήχο σε σίγαση, ώστε να νιώσουν τον παλμό της μουσικής. Εδώ, μπορεί κανείς να το συνεχίσει χωρίζοντας τους μαθητές σε δυάδες. Ο πρώτος θα ακούσει μια μελωδία και με ελαφρά χτυπήματα στην πλάτη θα προσπαθήσει να δώσει τον ρυθμό στον συμμαθητή του και αντίστροφα. 

5. Τυφλές Οδηγίες-Σκύλος Οδηγός: 
Τα παιδιά θα χωριστούν ξανά σε δυάδες και ένας εξ’ αυτών θα δέσει τα μάτια του με μαντήλι και θα κρατά ένα μπαστούνι για τυφλούς (Εικόνες, 5.α, 5.β & 5.γ). Ο διπλανός του θα έχει τον ρόλο βοηθού και θα τον καθοδηγεί. Θα δίνουμε απλές οδηγίες μέσα κι έξω από την τάξη, τις οποίες θα ακολουθούν (π.χ. άνοιξε τη πόρτα, βγες έξω, ανέβα-κατέβα τα σκαλιά, άνοιξε τη βρύση, πιες νερό, πήγαινε στο κυλικείο, στη βιβλιοθήκη, στο γραφείο διδασκόντων, προχώρα προς το προαύλιο, πάρε τη μπάλα, βάλε καλάθι, κ.α.)


ΚΛΙΚ ΕΔΩ


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Η εκπαιδευτικός της Τ.Ε. Ιωάννα Βάρδα δημιούργησε βίντεο οδηγιών νοηματικής για το χριστουγεννιάτικο τραγούδι "jingle bells". Οι μαθητές του Β1 έμαθαν τη νοηματική εκδοχή του. Η δράση πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του έργου eTwinning "junior tourist, a travelling suitcase". 






Οι μαθητές του Β2 έμαθαν τη νοηματική εκδοχή του χριστουγεννιάτικου τραγουδιού Santa Claus is comming to town" στη διεθνή γλώσσα MACATON και "τραγούδησαν" στη διάρκεια τηλεδιάσκεψης με το Ειδικό Σχολείο Τυφλόκωφων Αθήνας. 





---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Στο μάθημα των Αγγλικών οι εκπ/κοί Βασιλική Χασομέρη & Καλλιόπη Νικητάκη σύστησαν στα παιδιά την Έλεν Κέλερ μέσα από το βιογραφικό βιβλίο για παιδιά "I am Helen Keller". Η βιβλιοπαρουσίαση ολοκληρώθηκε με δραστηριότητες και θεατρικό παιχνίδι αυτοσχεδιασμού.



Αυτοσχεδιασμός δραματοποίησης από τους μαθητές 




 

Ζωγραφική με στόμα πόδια και ζωγραφιές παιδιών


 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής τα παιδιά μυήθηκαν σε δύο δημοφιλή παραολυμπιακά αθλήματα το Goalball  και το Volleyball (Πετοσφαίριση) καθιστών.  Μέσα από αυτή τη δραστηριότητα, μπόρεσαν να συνειδητοποιήσουν τόσο τις δυσκολίες και τις προσαρμογές που επιφέρει μια αναπηρία, όσο και το πάθος, τη θέληση και την ανάγκη για ΖΩΗ. 

Η άθληση συντελεί στη ψυχική, πνευματική και σωματική υγεία των ανθρώπων, ανεξαρτήτως των ιδιαιτεροτήτων και των αναγκών τους, αποτελεί πολύτιμο όπλο στις αντιξοότητες και τις δυσκολίες και βοηθά τον άνθρωπο να βελτιώνεται και να συνεχίζει δυνατότερος το δρόμο της ζωής.




Στο εργαστήριο υπολογιστών οι μαθητές της ΣΤ τάξης γνώρισαν το λογισμικό Percky DuckΜε τη βοήθεια της εκπ/κού πληροφορικής Σοφίας Τέντζερη έγραψαν σύντομα κείμενα στην ελληνική γραφή τυφλών Braille. 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Η Γ΄τάξη με αφόρμηση μια βιβλιοπαρουσίαση, προσέγγισε τη διαφορετικότητα της αναπηρίας:


Τα πρωτάκια προσέγγισαν βιωματικά το "Όλοι Διαφορετικοί, όλοι ίσοι" συμμετέχοντας σε δραματοποίηση παραμυθιού, παιχνίδια αισθητοποίησης, ζωγραφική με το στόμα:


Η Ε΄τάξη συνάντησε τον Δημοτικό Σύμβουλο Γιώργο Μαυροφόρο και συζήτησε μαζί του για το ατύχημα που τον καθήλωσε σε αναπηρικό αμαξίδιο σε μια "συνέντευξη δύναμης και αισιοδοξίας"!