ΤΜΗΜΑΤΑ

Ένταξη του 3ου Δημοτικού Σχολείου Αγίου Νικολάου στο πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου», που αφορά στην αναβάθμιση και ανακαίνιση σχολικών υποδομών
Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

24/2/25

Ιστορίες Erasmus: Παρατήρηση εργασίας στο Houten Ολλανδίας

Τρεις εκπαιδευτικοί του σχολείου μας, η Μαρία Καρπαθιωτάκη, εκπαιδευτικός ΠΕ70, η Πόπη Κουτουλάκη, εκπαιδευτικός ΠΕ70 και η Ιωάννα Βάρδα, εκπαιδευτικός Ειδικής Αγωγής, συμμετείχαν σε μια κινητικότητα παρακολούθησης εργασίας (job shadowing) στο πλαίσιο του Διαπιστευμένου σχεδίου 2024-1-EL01-KA121-SCH-000217815. Η παρακάτω ιστορία Erasmus αποτυπώνει τις εντυπώσεις τους:

"Η δική μας εμπειρία Erasmus πραγματοποιήθηκε στο Houten της Ολλανδίας, μια μικρή πόλη έξω από την Ουτρέχτη. Εκεί, σε ένα πανέμορφο μέρος, με αρκετό πράσινο, πολλά ποτάμια, όμορφη δόμηση και πρόσχαρους ανθρώπους, επισκεφτήκαμε το διάστημα 26-31/1/2025 το σχολείο Plantage στο πλαίσιο του Εrasmus+. Ένα σχολείο που μας εντυπωσίασε με τις εγκαταστάσεις του. Ευάερες, άνετες τάξεις, βοηθητικοί χώροι, εκπαιδευτικό υλικό και παιχνίδια σε διάφορα σημεία του σχολείου, που τα παιδιά χρησιμοποιούσαν συστηματικά για την κατάκτηση της γνώσης. 

Ως εκπαιδευτικοί,  μπορέσαμε να εμβαθύνουμε στη μεθοδολογία της ανεστραμμένης τάξης και να δούμε την εφαρμογή της στην πράξη.  Μάθαμε για το σύστημα Dalton που ακολουθούν στο συγκεκριμένο σχολείο και τα οφέλη του για όλους τους μαθητές και ιδιαίτερα για τα χαρισματικά παιδιά. Είδαμε τη μέθοδο αξιολόγησης και αυτοαξιολόγησης των μαθητών. Eνημερωθήκαμε για τον τρόπο διαχείρησης συναισθηματικών εντάσεων μέσω του προγράμματος rock and water που εφαρμόζουν. 

Παρακολουθήσαμε δραστηριότητες ρομποτικής που είχαν σκοπό να προάγουν την δημιουργική σκέψη των μαθητών και τον ομαδοσυνεργατικό τρόπο εργασίας. Συνειδητοποιήσαμε την ανάγκη συνεργασίας μεταξύ των εκπαιδευτικών και τον ρόλο του συντονιστή εκπαιδευτικού, προκειμένου  όλοι οι εκπαιδευτικοί να είναι αποτελεσματικοί στο έργο τους. 

Κλείνοντας, θα λέγαμε ότι μέσα από την κινητικότητα του Erasmus+ διαπιστώσαμε ότι η επαφή με άλλα εκπαιδευτικά συστήματα και με άλλους εκπαιδευτικούς, η ανταλλαγή απόψεων και καλών πρακτικών μπορεί να έχει μόνο θετικά αποτελέσματα στο έργο μας. Είδαμε μια διαφορετική κουλτούρα και ένα διαφορετικό εκπαιδευτικό σύστημα που πτυχές του μπορούμε να εφαρμόσουμε και εμείς! Ήταν μια εξαιρετική εμπειρία!"












Η εκπαιδευτικός Ιωάννα Βάρδα, μας εξηγεί αναλυτικά: 

"Το OBS De Plantage είναι ένα δημόσιο δημοτικό σχολείο Dalton που βρίσκεται στη νότια
περιοχή του Houten, κοντά στην Ουτρέχτη. Το σχολείο δίνει έμφαση στις βασικές αξίες της
μεθόδου Dalton, όπως η εμπιστοσύνη, η ευθύνη, η ελευθερία, η αυτονομία, η συνεργασία,
η αποτελεσματικότητα και η αναστοχαστικότητα. Αυτές οι αξίες ενσωματώνονται στην
καθημερινή πρακτική, επιτρέποντας στους μαθητές να αναπτύξουν την αυτονομία τους υπό
την καθοδήγηση των εκπαιδευτικών
Στο σύστημα Dalton, ο ρόλος του εκπαιδευτικού είναι κυρίως καθοδηγητικός. Δεν μεταδίδει
απλώς γνώση, αλλά λειτουργεί ως σύμβουλος, υποστηρίζοντας τους μαθητές στην
ανάπτυξη της αυτονομίας, της υπευθυνότητας και της συνεργασίας. Βοηθά τους μαθητές
να θέτουν στόχους, να διαχειρίζονται τον χρόνο τους και να αναπτύσσουν κριτική σκέψη,
ενώ παράλληλα ενισχύει την ατομική πρωτοβουλία και τη δημιουργικότητα.
Στο OBS De Plantage η κυρία Λους, εφαρμόζει ένα πρόγραμμα για χαρισματικά παιδιά που
στοχεύει στην ανάπτυξη των ιδιαίτερων ικανοτήτων τους. Το πρόγραμμα προσφέρει
προσαρμοσμένες δραστηριότητες και προκλήσεις, ενθαρρύνοντας την κριτική σκέψη, τη
δημιουργικότητα και την επίλυση προβλημάτων. Οι μαθητές συμμετέχουν σε έργα που
απαιτούν αυξημένη αυτονομία και συνεργασία, ενώ λαμβάνουν υποστήριξη από την
εξειδικευμένη εκπαιδευτικό για να αξιοποιήσουν πλήρως τις δυνατότητές τους.

Πιο αναλυτικά:
- Κριτική και αναλυτική σκέψη: Ενθαρρύνει τα παιδιά να ερευνούν σε βάθος,
να αναλύουν πληροφορίες και να διατυπώνουν λογικά επιχειρήματα.
- Δημιουργικότητα και καινοτομία: Προάγει τη φαντασία και τη δυνατότητα
εύρεσης πρωτότυπων λύσεων σε προβλήματα.
- Αυτονομία και υπευθυνότητα: Μαθαίνουν να διαχειρίζονται τον χρόνο τους,
να οργανώνουν τις εργασίες τους και να αναλαμβάνουν την ευθύνη των
επιλογών τους.
- Συνεργασία και επικοινωνία: Δίνουν έμφαση στη συνεργασία με άλλους
μαθητές, στην ανταλλαγή ιδεών και στην ομαδική εργασία.
- Επίλυση προβλημάτων: Αναπτύσσουν στρατηγικές για να προσεγγίζουν και
να λύνουν σύνθετα και απαιτητικά προβλήματα.
- Αναστοχασμός και αυτοβελτίωση: Ενθαρρύνονται να αξιολογούν την
πρόοδό τους, να αναγνωρίζουν τα δυνατά τους σημεία και να βελτιώνουν τις
αδυναμίες τους.
Αυτό το πρόγραμμα βοηθά τα χαρισματικά παιδιά να αναπτύξουν τόσο τις
ακαδημαϊκές τους δεξιότητες όσο και τις προσωπικές τους ικανότητες.

Στο σύστημα εκπαίδευσης Dalton, το παιχνίδι παίζει πολύ σημαντικό ρόλο, ειδικά στα
πρώτα στάδια της μάθησης. Δεν αντιμετωπίζεται απλώς ως ψυχαγωγία, αλλά ως βασικό
εργαλείο ανάπτυξης δεξιοτήτων και καλλιέργειας προσωπικότητας, καθώς
συνδέεται με τις βασικές αρχές του συστήματος — την ελευθερία, την υπευθυνότητα και τη

συνεργασία — και υποστηρίζει την ισορροπημένη ανάπτυξη τόσο των γνωστικών όσο και
των κοινωνικών δεξιοτήτων.

Το πρόγραμμα Rock and Water είναι μια εκπαιδευτική προσέγγιση που στοχεύει στην
ανάπτυξη της αυτογνωσίας, της αυτοπεποίθησης και της κοινωνικής λειτουργικότητας σε
παιδιά και ενήλικες. Μέσω φυσικών ασκήσεων και βιωματικών δραστηριοτήτων, οι
συμμετέχοντες μαθαίνουν να διαχειρίζονται τη συμπεριφορά τους, να αναγνωρίζουν τα
όριά τους και να επικοινωνούν αποτελεσματικά. Αντιπροσωπεύει τη
σταθερότητα και την ικανότητα θέσπισης ορίων και συμβολίζει την ευελιξία
και τη συνεργασία. Αυτή η μέθοδος εφαρμόζεται σε σχολεία και κοινότητες παγκοσμίως,
προωθώντας τη θετική συμπεριφορά και την προσωπική ανάπτυξη."

H εμπειρία από την παρατήρηση εργασίας και τη μεθοδολογία Flipped, ενσωματώθηκε σε σχέδια μαθήματος, ελεύθερα προς εκπαιδευτική αξιοποίηση:


..............................................................
“Η παρούσα δημοσίευση πραγματοποιήθηκε με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στο πλαίσιο υλοποίησης του προγράμματος Erasmus+. Οποιαδήποτε πληροφορία ή απόψεις εκτίθενται σε αυτή την δημοσίευση είναι αποκλειστική ευθύνη του συγγραφέα. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και η Εθνική Μονάδα Συντονισμού Erasmus+ ΙΚΥ ουδεμία ευθύνη φέρουν για την οποιαδήποτε χρήση και αναδημοσίευση των πληροφοριών του.